The True Cost

En klasskompis tipsade mig om denna dokumentärfilm, som visar konsekvenserna av dagens modeindustri och vår ständiga överkonsumtion. 
 
"The fast fashion have a huge impact on developing countries"
Som tittare får jag följa sömmerskor i fabriker där de tillverkar kläder åt de stora företagen. Arbetare i Kambodja som blir misshandlade av poliser när de ber om en rimlig lön, arbetare i Bangladesh som mister livet när en fabrik kollapsar, på grund av att deras chef vägrar stoppa arbetsprocessen för att utrymma lokalen. Allt för att hålla produktionen hög och kostnaderna låga, för att kunna tillverka tröjor som sedan säljs för $5 styck. 
 
"The clothing industry is the second largest polluter in the world"
Filmen visar också bomullsfält som proppats med kemikalier för att effiktivisera tillväxten. Kemikalier som gör att lokalbefolkningen i byarna tampas med cancer och psykiska sjukdomar. I Indien har detta lett till en hel industri, en ond cirkel som sluts när de fattiga bönderna skuldsätts och tvingas överlåta sin mark till högre makter. Något som tyvärr leder till extremt hög själmordsstatisktik bland de drabbade. På andra platser i världen förorenas vattenkällor av klädesproduktionen, vilket har lett till fysiska sjukdomar bland invånarna. Precis när jag började tappa hoppet om mänskilgheten framhävdes motpolerna, de aktivister som i dagsläget jobbar för att lyfta detta enorma problem och hitta andra vägar. 
 

"Operating within a system that only measures profit, companies have little incentive to do anything other than to make this quarter better than the last, no matter what damage is caused along the way. "
Den här filmen fick mig verkligen att öppna ögonen och ifrågasätta min egen klädkonsumtion. Bara den ständigt gnagande tanken att jag inte kan ha på mig samma kläder flera dagar i rad, helst inte under samma vecka, blir helt bisarr nu när jag insett konsekvenserna av det. Hur mitt shoppingberoende påverkar andra människors dagliga liv. Jag var nära till tårar vid flera tillfällen under filmens gång och jag rekommenderar alla att se den för att förstå vidden av denna massiva industri. 

Kvalité före kvantitet. Vi måste värdera dessa människors hårda arbete. 

"The True Cost" går att se på Netflix för den som är intresserad.

Dokumentärer | |
Upp